Son conciente de que refugo
do seu cine cunha virulencia que non se xustifica en termos de calidade
artística. Non é tan mala. En realidade, nin sequera é mala. Sophia Coppola ten
demostrado que sabe dirixir e non lle coñezo unha cinta en que non manexe con
acerto o tempo da narración. Marie-Antoinette, biopic da arquicoñecida raíña
de Francia, está aí para demostralo. Hai quen di que é un filme lento como unha
tarde de domingo, pero esa afirmación non me parece xusta. Estou falando de
técnica narrativa, non de horas de metraxe.
A ver se me explico. En Marie-Antoinette, a Coppola o que lle
interesa relatar é a vida diaria da corte, o luxo e os excesos. O foco pono aí.
A cinta transcorre entre festa e festexo, pasteis de crema e champaña, xogos de
naipes e decorados rococó. Algún que outro anacronismo e música indie para
encetar a trama. De acordo. Un pode gustar ou non desa escolla, pero o certo é
que o filme avanza incólume ensarillado na súa propia coherencia interna. Que
sucede cando a directora, por verosimilitude histórica, se ve obrigada a contar
determinados aspectos da vida da raíña que non lle interesan o máis mínimo
(precisamente porque se afastan dese encaixe hedonista que quixo darlle ao
filme)? Pois que consegue pasar por riba deles cun éxito sorprendente. Un par
de secuencias e un cambio de cadro sonlle suficientes para contarnos a morte do
primoxénito e a dor de María Antonieta pola súa perda. Como non aplaudir? Contra
todo prognóstico, os seus trucos diexéticos funcionan e é aí onde Sophia Coppola
se descobre como a gran contadora de historias que talvez sexa.
No entanto, hai algo que me
repugna neste filme e coido que teña máis que ver co pouso ideolóxico que deita
ca coas súas cualidades formais. Dicíao antes, un pode estar de acordo ou non
coa selección de episodios biográficos que fai a directora. Pois ben, eu non
estou de acordo.
No filme sabemos que María
Antonieta sufriu o indicible por non ser quen de consumar o matrimonio. Sabemos
tamén que foi vítima de todo tipo de invectivas, odios e intrigas cortesás.
Mesmo a recoñecemos como unha muller leal e valente, que se nega a abandonar o
seu marido cando o pobo está a piques de tomar o palacio. Só secundariamente
asoman retallos de crítica á súa situación privilexiada, á súa orgullosa falta
de sensibilidade cara a un pobo que morría de fame. Bastaría unha guillotina a
modo de peche, a cabeza da protagonisma roldando polo patíbulo na escena final,
para que toda a explosión de opulencia e suntuosidade lle fose perdoada. Un
golpe de realidade no medio da fantasía. Pero nin iso nos é concedido. A
película remata cunha María Antonieta melancólica despedíndose de Versalles a
bordo da carruaxe. Un final tipicamente new age.
A lección que se desprende do
miolo da súa obra é sempre a mesma: los ricos también lloran. E a máxima
subseguinte: conformádevos coa vosa miseria. O que me molesta desta directora é
non poder censurala con argumentos estritamente artísticos. Poder dicir “é mala
con ganas e, ademais, o seu cine é neocon”.
Porque, sendo honesto, só acredito na segunda parte desa afirmación. Salvando
as distancias, pásame con ela algo semellante ao que me pasa con Pound, incorrexible
fascista que escribiu algún dos mellores poemas que teño lido. As boas
intencións, de seu, non crean arte. As malas, algunhas veces, conségueno.
A mi también me hipnotiza. Ana.
ResponderEliminar