A semana pasada sorprendéronme coa noticia de que saía na portada do último Protexta. O número inclúe unha entrevista de Montse Dopico, que podedes ler clicando aquí, e mais a lectura amiga de Celebración que fixo Olalla Cociña e que vos deixo abaixo. Moi agradecido.
Celebración, de
Gonzalo Hermo: camiñar na invernada
no solo lo he perdido todo
también sé dónde se ha ido
Mario Montalbetti
Lejos
de mí decirles. Poesía reunida, Aldus, 2013
Pechamos 2014 cunha
dobre celebración: o nacemento de Apiario, un novo selo editorial -e algo
máis!- e da súa man o segundo libro de Gonzalo Hermo. O poeta que nos
sorprendera hai tres anos con Crac
fundando unha “escola do resentimento”, e que, en palabras del mesmo, entendía
o seu traballo como un “acto de vinganza”, revólvese contra a inmobilidade e
abre as mans para amosarnos un catálogo extremo de temperaturas.
E é que desde o
“Grao límite de frío” (unha das palabras que máis se repite nos poemas) ata a
brasa non hai apenas matices. Trátase da vital asunción da perda desde a adustez
e desde a idea da escritura como un espazo, se non verdadeiro nin verificable,
si un lugar onde non se minte (“non xa para os demais, senón sobre todo para ti
mesma”, reflexiona Olvido García Valdés en conversa con Miguel Marinas,
puidemos lela o ano pasado).
A perda é unha
despedida, un cambio de pel en Celebración
tamén desde a clarividencia do relato que esixe ser contado (falara a poeta
Marina Tsvietáieva a propósito do proceso de composición do poema “coma se xa
tivese sido escrito nalgún lado, con moita precisión e completamente e eu só o
estivese reconstruíndo”). Un relato existencial, amoroso, que indaga na escrita
e/ou no final dunha era, tanto ten: velaquí unha das habilidades de Hermo neste
libro: brindarnos diferentes lecturas, e todas igual de válidas na súa
contudencia.
Escoitamos en Celebración unha voz implacable que, sen
abandonar o alento pensativo de Crac,
escolle ben escollidos os símbolos que acompañan o cambio -a fin e a súa
inmediata e incerta sucesión- para armar unha melodía triste, mais non
melancólica, afouta e por tanto esperanzada.
Esta man que apalpa e non abrangue
mentres se incendia unha casa ao fondo da campía
onde o ourizo foi noutro tempo e hoxe arde
Unha paisaxe de invernada que apenas varía dun poema a outro:
insectos, animais, bosque, corpos que proxectan sombra e reclaman aventura,
espiñas, corazóns que se descoñecen, carne que se atopa e un memorial de luces
que –a diferenza da temperatura, sempre extrema- xogan ás intensidades. E todo
o tempo un ruído, tamén gradual: desde a miniatura dun “ruído de nervios que
abrolla da carne/ cando dicimos o/ frío” ata o “ruído do bosque trepanándoche
as tempas”.
Pero non esquezamos
que estamos celebrando algo, aínda que esta festa só poida manifestarse en
forma de preguntas:
Se haberá cinza que recorde
carne capaz de comprender
a altura deste
encontro
O ascenso polar que
comeza no Cerebro e remata no Pracer (e no desxeo primaveral) triangula coa
granada vibrante, aberta e madura que acertadamente colocou o deseñador Mauro
Trastoy no medio do libro. É a única concesión á cor xunto, precisamente, cos
poemas que a circundan, onde hai multitudes, mercados e barullo:
O movemento imponse.
Revélase a color.
Ti e eu marchamos sen mapa e sen costura.
E si, recuperamos a
vista e a cor tras a cegueira, pero a voz poética segue a cuestionar: “cal será
o prezo da visión/ despois de todo”. Tan só unha intuición, case un mantra: “o
pouso do frío termará de nós/ Como a liña derradeira que nos separa do nada”.
Estamos feridas e
sabémolo, e tamén sabemos que volveremos estalo. Pero queremos seguir camiñando
no sorriso que enxuga as lágrimas da extraordinaria Giulietta Masina ao final
de Le notti di Cabiria (unha das
imaxes escollidas para o acertado booktrailer de Celebración). Porque non hai outra cousa que saibamos facer: do
outro lado só campa a morte.
Olalla Cociña
Libro apuntado!
ResponderEliminarUn saúdo