Dedicado a Eduard, polas conversas
no bar de Castrón Douro, para que volva co sol da Costa Brava metido por dentro
Estes días ando ás voltas coa
quinta entrega poética de Olalla Cociña, acabada de saír do prelo de
Toxosoutos. Leo no libro, leo no prólogo de Ildefonso Rodríguez e penso nos
discursos, no discurso que unha poeta inaugura cando dá a coñecer un primeiro
libro e en como ese discurso evolúe co tempo, algunhas obras éditas despois,
cando á autora comezan a saírlle as primeiras canas. Esa etapa da madurez
literaria da que tanto se fala. Qué pasa aí.
Ben pensado, todo primeiro
libro institúe un proxecto de escrita e o lector-seareiro gusta de detectar as
modulacións, os cambios de rumbo que a autora vai delineando a partir dese
primeiro plano ou ben a súa indeleble perseveranza. Non coñezo un poeta que non
acabe renegando do seu primeiro libro e, no entanto, en moitos deles ese libro
segue aí, alumando o camiño como se se tratase dun facho.
Pois ben, o que me interesa da
obra de Olalla Cociña, vista en perspectiva, é a existencia dese facho; dito
noutras palabras, a capacidade para instituír un discurso poético que, mantendo
a coherencia trazada na súa opera prima, nin se estanca nin se esgota. Porque
os discursos literarios poden esgotarse. Hai exemplos abondos, a esta e á outra
beira do mapa. Poéticas moi potentes que ao cuarto, quinto libro acaban
convertidas case que en caricaturas de si. Se a grandeza dun proxecto de
escrita radica na súa capacidade para diseminarse sen morrer, para ir
colleitando froitos novos da mesma árbore, daquela o discurso de Cociña é
valioso. Éo sen grandes alaridos; dificilmente un lector a quen non lle guste Ningún precipicio o detestará con
vehemencia –non hai grandilocuencia, hai honestidade. Ora ben, se lle gusta, amarao
con paixón. Pasa coas cousas pequenas. Pequenas de tamaño. Unha pedra miúda de
acibeche no medio dunha lámina de granito. O granito tamén é fermoso, pero
vese. No acibeche hai que reparar.
Quero dicir con isto que Ningún precipicio é congruente coa
poética da autora pero, ollo, hai evolución. De feito, eu diría que é o seu
libro máis distinto. En certos momentos, mesmo semella difícil recoñecer a
escritora que hai oito anos dera ao prelo As
cervicais da memoria. Pasa nalgún texto, non en moitos, en poemas coma
este:
Viñera
unha palabra á boca
cruzara
o corpo enteiro
e
velaquí estaba o son, o peso
o
estalido na lingua pero non o nome
non
o nome
o
esforzo por descorchalo
dilataba
opiáceo os sentidos
e
outorgaba moito máis
que
unha palabra
Pero o pouso mantense. Olalla
Cociña sabe traernos unha ollada diferente do cotidiano, a visión dun suxeito
poético marcado en feminino que ben puidese ser unha rapaza especial, algo
estraña ou louca, que nos encandea porque sabe descubrir mundos onde os demais
só vemos zapatos, castelos de area, empanada de raia que se come os domingos.
Na súa obra no hai guerra, ou mellor, a guerra atópase de portas para a dentro.
Como darlle de comer na boca á irmá máis nova, que xa ten anos abondos para
facelo de propia man. Tenrura e crueldade, dous planos que a poeta sabe taxar
con tino para que ningún dos dous chegue a molestarnos, o un por sobredose de
azucre, o outro por exceso de estridencia. Aí está a poética de Cociña. O seu
enxeño.
Quixera pechar esta nota
apuntando que, malia o dito, Ningún
precipicio é ás veces bastante cruel, mesmo morboso en momentos, e a quen
isto escribe iso gústalle, claro. Ora, se queredes unha lectura verdadeiramente
lúcida, basta que vos fagades cun exemplar e o abrades pola páxina cinco.
Ildefonso Rodríguez ofrécevola de graza
Ningún comentario:
Publicar un comentario