O nacionalismo literario existe:
atópase nos achados e nos silencios, no que se subliña e no que se aventa. Tamén
aí, onde parecía que ningún desvío era posible, que non cabía ren, nin opinión
nin matices, e resulta que se se furga un pouco, axiña aparece o xuízo da
nación agromando como se fose unha fantasma.
A canle de intervención do ideario
nacionalista no discurso literario pasa pola canonización do específico. Sempre
e cando esa especificidade se axuste ao espírito do pobo, por suposto, que as rarezas
están ben para o anecdotario nacional pero un país non se fai de experimentos.
Ninguén quere unha literatura excéntrica. Aquí do que se trata é de aguilloar
toda forma literaria que lle preste ao volksgeist e deixar os elementos
incómodos para o rocho da historia.
A lírica medieval, por moi afastada
que se atope do noso horizonte máis inmediato, non se libra destas pugnas. Quen
estudase galego no bacharelato, sabe que da tríade lírica medieval a cantiga de
amigo é a que sae mellor parada. Non por acaso, esta serie xenérica representa
a ollos dos estudosos a máis xenuína modalidade lírica galega-portuguesa,
a única autónoma e, polo tanto, modélica, talvez enraizada en formas populares
precedentes, desta volta domeadas pola cultísima man dos trobadores. A única
que non lle roubamos á Provenza, vaia.
Sobre os outros dous xéneros (tamén
moi dignos, insístese), é adoito colocar algúns chanzos. A irmá menor, a
cantiga de escarnio e maldicir, ben puidera pasar por xénero autóctono, pois na
verdade pouco ten que ver co sirventés provenzal, por máis que se teime no
contrario. Ora ben, a sátira, sobre todo se é escatolóxica, non casa ben co canon.
O canon debe ser unha cousa seria e isto é válido aínda que un señor como Afonso
X deixase escritos versos coma estes: se molher acha que o demo ten / assi a
fode per arte e per sen.
As de amor son acusadas regularmente
de formulistas. Por seguir coa metáfora, esta sería a irmá circunspecta,
demasiado pagada de si, pouco espontánea. A que sempre chega á casa antes das
12. Dos tres, o xénero que menos lle avece á alma creativa do poeta. Isto dise sen
ter en consideración que aplicar a noción de creatividade á literatura
medieval é tan anacrónico como as pegadas de tractor no campo que aparecen naquela escena de Gladiator,
pero iso xa é outra historia.
Porque, seguindo o mesmo esquema argumental
que propón a historiografía literaria para desaprobar o xénero de amor,
pregúntome eu aquí que hai de formulista, de frío ou desganado neste texto que
asina Fernando Esquío, por exemplo:
Amor, a ti me ven[h]'ora queixar
de mia senhor, que te faz enviar,
cada u dormio, sempre m'espertar
e faz-me de gram coita sofredor.
Pois m'ela nom quer veer nem falar,
que me queres, Amor?
Este queixume te venh'or dizer:
que me nom queiras meu sono tolher
pola fremosa do bom parecer
que de matar home sempr'ha sabor.
Pois m'ela nẽum bem quis[o]
fazer,
que me queres, Amor?
Amor, castiga-te desto por en:
que me nom tolhas meu sono por quem
me quis matar e me teve em desdém
e de mia morte será pecador.
Pois m'ela nunca quiso fazer bem,
que me queres, Amor?
Amor, castiga-te desto por tal:
que me nom tolhas meu sono por qual
me nom faz bem [e sol me faz gram mal]
e mi o [fará], desto [som] julgador.
Poilo seu bem cedo coita mi val,
que me queres, Amor?
Gústame Esquío porque é apaixonado
no amor e procaz na sátira. E isto tamén é cuestión de óptica, claro. O
nacionalismo literario non é nin mellor nin peor ca ningún outro enfoque. Todo enfoque
é limitado e é lexítimo e bo e gústanos cando aquel que fala recoñece o alcance
do seu punto de mira. Non hai ollo que abranga o campo todo. O problema do nacionalismo
literario é que tenta coarnos as súas impresións a través do filtro da obxectividade
científica. Dese estado imparcial no parecer que se consegue despois de anos de
estudo, seica. Non é verdade. Tamén eles son parciais. Como eu cando digo que
Fernando Esquío é o mellor poeta medieval da Península Ibérica. Por moito que algúns
escribamos estas cousas nun blog e outros nos manuais de historia da literatura.
Ningún comentario:
Publicar un comentario